Formbar för din hälsa Blogg - Formbar Formbar har lösningar för din hälsa oavsett om du vill gå ned i vikt, bli mer tränad och må bättre.

Formbars tankar om stress

De flesta av oss lever under hård press i dagens samhälle. Vi stressar. Den som stressar alltför mycket under lång tid riskerar att drabbas av utmattningsdepression, det som också kallas för utbrändhet eller vardagligt ”gå i väggen”.

När du stressar för mycket för länge rubbas hormonsystemet i kroppen. Genom att slösa på kroppens resurser, utan att tillföra mer, orkar du till sist inte längre.

Medan kortvarig stress är bra för kroppen, till exempel ett plötsligt utbrott av ilska, är den långvariga stressen förödande. Få saker är så skadligt för hjärtat som att ständigt vara ilsken, irriterad eller upprörd.

När du stressar utsöndras stresshormoner i kroppen, bland annat kortisol. I samband med sömn och vila sjunker kortisolnivåerna. När du lever under kronisk stress och därför inte får tillräckligt med vila spårar systemet ur.

Hjärnan blir trött och sliten om du inte tillför tillräckligt med näring. Under stressiga perioder är det extra viktigt att äta näringsrik och bra mat. Det är också viktigt att motionera, eftersom man vet att fysisk träning sänker halterna av stresshormon i kroppen.

Det är viktigt att få in skratt och glädje i vardagen. Då sätts andra hormoner igång, som motverkar stressen. Beröring, kramar, massage och smekningar sänker också stressnivån.

Det är också viktigt att du har ett arbete som motsvarar din kompetensnivå, att du får uppgifter som är utmanande, men inte övermäktiga. För svåra arbetsuppgifter skapar stress, liksom ett arbete där du inte får tillräcklig stimulans. I det första fallet kan du fundera på att vidareutbilda dig eller byta arbete. I det andra fallet kanske du också bör byta jobb, alternativt skaffa en stimulerande hobby så att du får utmaningarna utanför arbetet. Att kunna påverka sin situation är en viktig hälsofaktor.

En av de terapier som visat sig fungera bäst mot utbrändhet är trädgårdsterapi. Att vistas utomhus, i naturen eller trädgården och att syssla med jord och växter är läkande. Vår hjärna tycker om att lyssna till vindens sus, fågelsång, humlesurr och vattenporl. Att vila blicken på molnen, en trädkrona eller ett öppet fält är också bra för återhämtningen.

Dra nytta av de erfarenheterna och vistas så mycket du kan i naturen, trädgården eller parker. Gå en promenad eller stoppa fingrarna i jorden och syssla med trädgårdsarbete som en ren motsats till dagens moderna stressiga liv.

Vikten påverkas också av stress. Eftersom det kortisol som utsöndras vid stress försämrar insulinproduktionen sätter sig fettet lättare på buken, risken är alltså större att du får ”bilringar” om du stressar.
Många har fått uppleva frustrationen av att det ibland inte fungerar att träna för att få bort “bilringen”. Många gånger är stressnivån för hög och långvarig vilket leder till att kroppen inte “släpper” på grund av förhöjda kortisol nivåer.

Snabb kickstart med Formbar är igång

När det nya året börjar är det många som vill förändra sina hälsovanor. Det kan man göra med Formbars kickstart. Att köra en kickstart är ett bra sätt att bryta dåliga vanor och få ett snabbt resultat på vågen och starta din resa mot ditt smalare, hälsosammare jag.
Titta på filmen för att se varför just Vår kurs Formbar snabb kickstart kan vara något för dig.

Är du intresserad så läs mer och anmäl dig här.