Formbars tankar om stress

De flesta av oss lever under hård press i dagens samhälle. Vi stressar. Den som stressar alltför mycket under lång tid riskerar att drabbas av utmattningsdepression, det som också kallas för utbrändhet eller vardagligt ”gå i väggen”.

När du stressar för mycket för länge rubbas hormonsystemet i kroppen. Genom att slösa på kroppens resurser, utan att tillföra mer, orkar du till sist inte längre.

Medan kortvarig stress är bra för kroppen, till exempel ett plötsligt utbrott av ilska, är den långvariga stressen förödande. Få saker är så skadligt för hjärtat som att ständigt vara ilsken, irriterad eller upprörd.

När du stressar utsöndras stresshormoner i kroppen, bland annat kortisol. I samband med sömn och vila sjunker kortisolnivåerna. När du lever under kronisk stress och därför inte får tillräckligt med vila spårar systemet ur.

Hjärnan blir trött och sliten om du inte tillför tillräckligt med näring. Under stressiga perioder är det extra viktigt att äta näringsrik och bra mat. Det är också viktigt att motionera, eftersom man vet att fysisk träning sänker halterna av stresshormon i kroppen.

Det är viktigt att få in skratt och glädje i vardagen. Då sätts andra hormoner igång, som motverkar stressen. Beröring, kramar, massage och smekningar sänker också stressnivån.

Det är också viktigt att du har ett arbete som motsvarar din kompetensnivå, att du får uppgifter som är utmanande, men inte övermäktiga. För svåra arbetsuppgifter skapar stress, liksom ett arbete där du inte får tillräcklig stimulans. I det första fallet kan du fundera på att vidareutbilda dig eller byta arbete. I det andra fallet kanske du också bör byta jobb, alternativt skaffa en stimulerande hobby så att du får utmaningarna utanför arbetet. Att kunna påverka sin situation är en viktig hälsofaktor.

En av de terapier som visat sig fungera bäst mot utbrändhet är trädgårdsterapi. Att vistas utomhus, i naturen eller trädgården och att syssla med jord och växter är läkande. Vår hjärna tycker om att lyssna till vindens sus, fågelsång, humlesurr och vattenporl. Att vila blicken på molnen, en trädkrona eller ett öppet fält är också bra för återhämtningen.

Dra nytta av de erfarenheterna och vistas så mycket du kan i naturen, trädgården eller parker. Gå en promenad eller stoppa fingrarna i jorden och syssla med trädgårdsarbete som en ren motsats till dagens moderna stressiga liv.

Vikten påverkas också av stress. Eftersom det kortisol som utsöndras vid stress försämrar insulinproduktionen sätter sig fettet lättare på buken, risken är alltså större att du får ”bilringar” om du stressar.
Många har fått uppleva frustrationen av att det ibland inte fungerar att träna för att få bort “bilringen”. Många gånger är stressnivån för hög och långvarig vilket leder till att kroppen inte “släpper” på grund av förhöjda kortisol nivåer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *